Main menu

Tygryski

tygryski

Delfinki

delfin

Odkrywcy

odkrywcy

Sówki

sowki3

Książka w życiu i rozwoju dziecka

Kontakt z książką nie jest naturalną potrzebą dziecka, jak np. różne formy jego aktywności poznawczej, ruchowej, werbalnej czy zabawowej. Potrzebę tę w dziecku musimy rozbudzić sami w trakcie procesu wychowawczego. To od nas nauczycieli i rodziców zależy, czy potrafimy mimo powszechnej dostępności telewizji i internetu rozbudzić zainteresowanie książką i przygotować je do tego, by kontakt z literaturą stał się niezbędny. Musimy zdawać sobie sprawę, że dziecko w dzisiejszych czasach, w coraz większym stopniu żyje
i rozwija się pod wpływem wielu bodźców z otaczającego je świata, w tym głównie mas-mediów. Nie można w tym wszystkim zapomnieć o książce. Czytanie książek pozwala na znaczenie bardziej swobodną grę wyobraźni niż kontakt z telewizją czy komputerem. Może pozytywnie wpływać na rozwój uczuć, lepsze zrozumienie innych ludzi, a zarazem tworzenie obrazu samego siebie. Postacie ulubionych bohaterów mogą dostarczać pozytywnych wzorów zachowań. Dzieci zdobywają z książek wiedzę o przedmiotach, ludziach, zwierzętach, roślinach, poznają pojęcia abstrakcyjne jak: miłość, przyjaźń czy współczucie. Czytanie stwarza więc korzystne warunki do rozwoju myślenia. Dziecko nabywa umiejętności porównywania, wnioskowania, uogólniania, posługiwania się pojęciami.

Czytanie spełnia ponadto ważną rolę w kształtowaniu mowy dziecka. Nie tylko wzbogaca słownik, lecz uczy prawidłowego formułowania myśli, budowania zdań oraz spełnia bardzo ważną rolę w rozwoju emocjonalnym dziecka.  Dobór literatury zależy od wieku: trzylatki chętniej oglądają obrazki, o których się opowiada, wzbogacając ich treść na miarę własnej wyobraźni. Czterolatki potrafią już słuchać czytanego tekstu, lecz dobrze jest gdy mają oparcie w ilustracji. Pięcio- i sześciolatki mogą słuchać dość długich opowiadań, które dzięki interesującej dla nich treści skupiają jednocześnie ich uwagę.

Należy podkreślić bardzo istotną wartość głośnego czytania i dlatego nasze przedszkole realizuje program „Cała Polska czyta dzieciom”. Głośne czytanie jest bardzo ważne i należy ten zwyczaj utrzymywać nawet wówczas, gdy dziecko samo już dobrze czyta. Dzieci, które już w wieku przedszkolnym zostaną w sposób ciekawy wprowadzone w świat książek będą w późniejszym czasie same po nie sięgały. Nie pozbawiajmy dziecka korzyści jakie niesie głośne czytanie.

JAK CZYTAĆ DZIECKU:

– Czytać codziennie przez co najmniej 20 min. – czas czytania dostosować do wieku dziecka, początkowo może być krótki, stopniowo można go wydłużać, chodzi jednak
o codzienny rytuał czytania. Dobrą porą jest wieczór przed snem. Czytanie powinno się zawsze kojarzyć dziecku z radością – nigdy z przymusem, karą czy nudą.

– Wybierać wyłącznie książki ciekawe i wartościowe dla dziecka, jeśli dziecko o to prosi warto wielokrotnie czytać tę samą książkę, czy wiersz. Należy pozwalać na pytania, powrót do poprzedniej strony, rozmowy zainspirowane tekstem – ta część głośnego czytania najbardziej rozwija intelekt i wrażliwość dziecka.

 Opracowała: Paulina Bartoszyńska

Film o przedszkolu

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.

Rekrutacja do Przedszkola Niepublicznego „Jacek i Agatka”

Rozpoczęliśmy zapisy do przedszkola na rok szkolny 2022/2023!
Zapraszamy rodziców dzieci w wieku 2,5-6 lat do udziału w procesie rekrutacji.
Zgłoszenia prosimy kierować pod adres: przedszkole.jacekiagatka@kaszczorek.edu.pl lub pod numer telefonu: 697 484 828,

Serdecznie zapraszamy!!!